

Strategiatyökalu
Tulevaisuudenkestävän strategian työvaiheet
- työkalu mediayritysten käyttöön
-
Tämä työkalu kiteyttää ne vaiheet ja ne kysymykset, jotka jokaisen murrosalalla toimivan yrityksen tulee kysyä - ja joihin vastata.
-
Murros tarkoittaa kyvykkyyttä nähdä seuraavan vaiheen seuraukset nykybisnekselle ja valmistautua tulevaan.
-
Valmistautuminen edellyttää sekä nykybisneksen uudistamista että uusien kasvulähteiden tunnistamista.
-
Nykybisneksen uudistaminen tarkoittaa kykyä kytkeytyä maksavan yleisön tai kuluttajan tarpeisiin kuluttajasta / yleisöstä käsin, ei oman sisältö- tai tuotantorakenteen näkökulmasta.
-
Toisaalta se tarkoittaa ostokanavien kehittämistä datan ja palvelumuotoilun avulla.
-
Jos strategiassa unohdetaan käyttöönotto, se on turha. Siksi työkalussa kuvataan myös toimeenpanon tärkeimmät kysymykset.
Prosessin tärkeimmät kysymykset:
-
Mikä on nykybisneksen koko 2030?
-
Miten kuluttajan tarpeita seurataan?
-
Miten sisältöstrategia muuttuu?
-
Mitä nämä edellyttävät a) teknologia-investointina
b) henkilökunnan kompetensseina? -
Mikä on uuden kasvun lähde?
-
Mitä tämä edellyttää a) teknologia-investointina
b) henkilökunnan kompetensseina? -
Miten yrityskulttuuri, tekemisen tavat ja johtaminen näiden seurauksena muuttuvat?
Jokaisen yrityksen on tehtävä omat strategiset linjauksensa. Päätöksiä ohjaa:
-
Yrityksen konteksti ja mahdollisuudet
-
Muutosdraivereiden nopeus ja vaikutus
-
Investointikyvykkyys

